Meitä on jo 0, ja joukkomme kasvaa yhä

Journalismi on niin tärkeää, että sitä ei voi jättää vain journalisteille

Keskiviikkona 3. heinäkuuta 2024

  • Jussi Sippola

    Jussi Sippola

Journalismin tekijöillä olisi käytössään yksi voimavara, jota ei vielä hyödynnetä parhaalla mahdollisella tavalla.

Tuo voimavara olette te, arvoisat lukijat, kuuntelijat ja katselijat – te, joille journalismia tehdään ja myydään.

Suomi on täynnä ihmisiä, joilla on hienostunutta ja syvällistä ymmärrystä mitä ihmeellisimmiltä aloilta. Kyse voi olla korkeasti koulutetuista asiantuntijoista, mutta myös ihmisistä, joiden osaaminen on kehittynyt ilman muodollista opintietä.

Meidän unelmiemme mediassa saisimme valjastettua tuon tiedon ja sivistyksen journalismin taustavoimaksi. Me toimittajat teemme koko ajan valintoja siitä, millaisena kuvaamme ympäröivää maailmaa. On kaikkien etu, että tekemämme valinnat ovat huolellisesti punnittuja.

Kysyimme viime viikolla yhteisöltämme, mistä aihepiireistä he tietävät ja/tai välittävät erityisen paljon. Saimme runsaasti pohdittuja vastauksia. (Kyselyyn voi muuten yhä vastata, ja sen voi tehdä tämän linkin kautta.)

Monet vastaajat nostivat esille sen, että jos media sattuu käsittelemään aihepiiriä, josta juuri hänellä on erityistä asiantuntemusta, jutun kokonaiskuva saattaa olla kateissa tai vinossa. Se on ikävää ja voi rapauttaa luottamusta mediaan, mutta toimituksissa työskennelleen näkökulmasta kokonaiskuvan muodostamisen vaikeus on helppo ymmärtää.

Suomalaiset toimittajat ovat ammattimaisia ja suhtautuvat usein työhönsä intohimolla. Toimittajat ovat uteliaita ja haluavat aidosti selvittää asioita, ymmärtää maailmaa ja sen ilmiöitä. Suomessa tehdään paljon laadukasta journalismia ja uutistyötä.

Mutta.

Nykyinen mediaympäristö ja sen liiketoimintamallit ajavat toimittajia tekemään töitään kiireessä, jahtaamaan puheenaiheita ja tuottamaan suuret määrät juttuja. Medioiden verkkosivustot on rakennettu keräämään maksimimäärä klikkejä lähes vuorokauden ympäri.

Tämän kiireen spiraalin takia riittävän taustatyön tekeminen tai sen oikean asiantuntijan löytäminen voi olla vaikeaa. Toimituksissa on (onneksi) edelleen eri alojen asiantuntijatoimittajia, joilla on aikaa erikoistua ja perehtyä aiheisiinsa, mutta merkittävä osa julkaistusta journalismista on nopeassa tahdissa tehtyä reaktiivista puheenaihesisältöä.

Toimittaja kyllä tekee kiireessä parhaansa, mutta ei välttämättä ehdi syventyä ja luoda itselleen riittävää ymmärrystä aiheeseen, jotta osaisi edes kysyä ne olennaisimmat kysymykset. Voi syntyä tilanne, jossa kiireessä löydetty asiantuntija (usein hän, jota mediat ovat aiemminkin haastatelleet) vastaa toimittajan kysymyksiin, jotka on kysytty jo moneen kertaan. Toimittaja ei ehdi löytää juttuun kunnollista näkökulmaa ja yleensä tietää tämän itsekin.

Syntyy juttu, syntyy vetävä otsikko, mutta ei ehkä ymmärrystä. Ei toimittajalle eikä lukijalle. Eikä edellä kuvattu ongelma liity toimittajien ammattitaitoon, vaan niihin reunaehtoihin, joissa työtä tehdään. Ongelma on siten rakenteellinen.

Jutun kommenttikentässä asiasta tietävä lukija ihmettelee, miksi juttu on tehty. Toinen kommentoija saattaa osallistua keskusteluun kertomalla aiheesta tietoa, jota olisi kaivattu jo juttua tehtäessä.

Miten tämä ongelma ratkaistaan? Olisiko valistuneen yleisön kanssa mahdollista käydä keskustelua jo ennen jutun julkaisua? Kerätä näkökulmia ja taustatietoa laajalta joukolta, joka jakaisi journalistin halun ymmärtää ja selittää monimutkaisia ongelmia?

Miten se onnistuisi – ja haluaisivatko ihmiset osallistua?

Sen voimme jo sanoa, että monet kyllä haluavat osallistua ja antaa panoksensa parempaan journalismiin. Se on paljastunut kyselyissämme. (Sieltä paljastui myös, että kahdella uutiskirjeen tilaajallamme on kotonaan iso lemmikkihämähäkki. Terveisiä lemmikeille!)

Enää pitäisi kehittää se malli, jossa yleisö – eli median jäsenet – saavat aidon mahdollisuuden osallistua. Tällainen tapa toimia voisi synnyttää journalismia, joka loisi entistä enemmän ymmärrystä. Onnistunut dialogi yleisön kanssa voi lopulta auttaa toimittajia tekemään parempia valintoja ja juttuja.

Uskomme, että se on mahdollista, ja sen parissa työskentelemme nyt. Me haluamme luoda median, jossa toimittajat voivat keskittyä isoon kuvaan ja saavat mahdollisuuden perehtyä aiheisiinsa – yhdessä jäsenten kanssa.